Liczba Dunbara – czyli co oznacza ilu masz znajomych na FB

Ostatnio miałam przyjemność oglądać na PLANET + bardzo interesujący program „Wirtualna rewolucja”. Program skupiał się na kulturze sieciowej i jej obecnym wpływie na rzeczywistość. Jestem pod wielkim wrażeniem wniosków jakie zostały z niego wyprowadzone. Oczywiste jest, iż wszechobecna obecność internetu powoduje spłycenie intelektualnej głębi społeczeństwa, która w szczególności zauważalna jest u młodych odbiorów, stanowiących tzw.”pokolenie internetu”. Sama u siebie muszę zauważam, iż często przestaje sięgać do książek czy encyklopedii, a wole wykorzystać pomoc „Wujka Google”, gdyż jest to o wiele łatwiejsze i szybsze.

Żródło: Socjomania.pl

Innym aspektem, który mnie przeraża to fakt, iż w sieci to co się robi pozostaje na zawsze. Pokazano, iż na przykładzie wyszukiwarek osoba, która nie ma dostępu do mojego IP może mnie z łatwością odnaleźć, biorąc pod uwagę tylko hasła przez mnie wpisywane w wyszukiwarce.  Oczywiście wiedziałam, iż to co raz się zrobi pozostaje na zawsze w sieci, jednak zawsze było to dla mnie zjawisko oderwane od mojej bezpośredniej osoby. Traktowałam to jako swoje wirtualne „ja”, które nie może być tak łatwo skorelowane z moim rzeczywistym „ja”.
Nie chce w żadnym razie negować zalet wszech dostępnych informacji. Sama każdego dnia z nich powszechnie korzystam i nie wyobrażam sobie iż musiałabym ten czas spędzać w sądowych archiwach szukając potrzebnych mi wyroków sądu czy decyzji organów państwowych. W końcu pierwsze informacje o ciąży zaczerpnęłam właśnie z sieci i dzieje się tak do dziś, a książka stanowi jedynie uzupełnienie już zdobytych informacji.
Program zwrócił moją uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze w dobie wszech informacji, przestaliśmy naprawdę „zapamiętywać”. Społeczeństwo podchodzi do obecnej wiedzy na studenckiej zasadzie ZZZ. Po co zaprzątać głowę zbędną wiedzą, skoro w ciągu 5 minut mogę to znaleźć w sieci, jest teraz podstawową tezą studentów czy młodszego pokolenia. NA dokonanych badaniach w grupie wiekowej 12- 70 lat wykazano, iż osoby starsze, które nie są obecnie częstym gościem Internet, a wiedzę zdobywały w „tradycyjny” sposób dłużej zachowują wiedzę, niż nastolatkowie, którzy ją całkiem dawno uzyskali. I nie mówię tu o specjalistycznej wiedzy, ale o kwestiach podstawowych tj. stwierdzenie czy dana cyfra jest parzysta czy nie, a litera jest samogłoską czy spółgłoską.

Inną bardzo ciekawą sprawą jest teoria wysnuta przez Robina Dunbara, który jest badaczem naczelnych. Na podstawie wieloletnich analiz stworzył on wzór na podstawie, którego zbadał ilu znajomych możemy mieć. Wedle naukowca, nasza kora nowa, która odpowiada za nasze czynności poznawcze pozwala na utrzymywać stałe relacje z maksymalnie 150 osobami. Teoria ta została zbadana na popularnym portalu Facebook, na którym sprawdzono czy jest możliwie, abyśmy utrzymywali prawdziwe znajomości z większą grupą osób. Odpowiedź była negująca. Co więcej w innym badaniu potwierdzono, iż ponad 40 % naszych znajomych na FB to osoby, które są nam całkowicie zbędna i mamy je, jak to powiedział Kuba z „Rodzinki.pl” aby być cool. Osobiście zgadzam się z tymi teoriami. Sama na swoim profilu FB mam lekko ponad 70 znajomych, jednak stałe kontakty utrzymuje może z 10 osobami, a z kolejnymi 10 sporadyczne, np. z okazji urodzin. W 2006 r. w Stanach przeprowadzono badanie, w którym za skasowanie 10 znajomych z FB dawano darmowego burgera. I szczerze mówiąc patrząc dziś na swoją grupę „Znajomych” burgera również bym dostała.

Nie niezaprzeczalnie internet jest jednym z największych wynalazków ludzkości. Jest nie oceniony. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego jak bardzo jesteśmy obdzierani z intymności i prywatności przez nasze działania w sieci.  Ja sama prowadzą bloga umożliwiam specjalistą ściąganie informacji o sobie.  To jest koszt jaki płacimy za bezpłatność sieci i informacji. I milcząca zgoda którą wyrażamy każdego dnia włączając komputer i telefon. To jest nowy styl naszego życia.

Pozostaje pytanie czy dobry?
MISAKO

Skomentuj

