Konkurs na Facebooku – ale nie konkurs

Marketing dźwignią handlu.
Dobry marketing to podstawa sukcesu. Historia pokazała, że z dobrą promocją można wypromować praktycznie wszystko i wszystkich, niezależnie czy jest to coś wartego uwagi, czy też nie.
Podobnie jest w blog-sferze.
Obecnie jest dość duży przesyt blogów i czasem ciekawa historia nie wystarcza.
A czasem po prostu chcemy coś „dać” 😉

Bardzo popularną formą Giveaways-ów są „konkursy” typu:
Polub, udostępnij, wygraj
logo baby in belly

I pytanie czy jeśli coś jest fajne, to jest też legalne?
Tak krótko i w temacie…

Mamy konkursy i loterię. Jak pierwsze praktycznie nie jest uregulowane prawnie, poza kwestiami podatkowymi, to te drugie mają swoją własną ustawę.

Ustawa o grach hazardowychbz dnia 19 listopada 2009 r. (Dz.U. Nr 201, poz. 1540).
W której czytamy:
 Ustawa określa warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach. Grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.
Ustawa nie zawiera definicji „przypadku” dlatego w tym zakresie należy sięgnąć do wykładni przepisów stosowanej przez organy wykonawcze, tj. Izbę Celną oraz Ministerstwo Finansów.
Zgodnie z art.2 ust.6  Ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, w drodze decyzji, czy gra lub zakład posiadające cechy wymienione w ust. 1-5 są grą losową, zakładem wzajemnym albo grą na automacie w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z stanowiskiem wskazanym przez Ministra, element losowości/przypadku występujący niezależnie od etapu gry, warunkuje  ocenę tej gry jako loterii.A tak bardziej po ludzku. Jeśli coś leży w gestii dowolnej oceny, a wybór nie jest uzależniony od jakiś obiektywnych przesłanek, czyni to zabawę, loterią. Oznacza to, iż jeśli w konkursie, nie mamy określonych warunków, które decydować będą kto jest zwycięzcą : najciekawszy opis, najładniejsze zdjęcie, najszybsza odpowiedź ect. A zwycięzcą będzie osoba „wybrana” przez organizatora, wedle przysłowiowego ‚wigimisie’  albo szybko zakręce i wybiorę właściwy, to jest to loteria.
A tak na przykładzie.
1.Polub profil organizatora/ów
2. Udostępnij plakat konkursu
czasem jest wymóg dodania tekstu w komentarzu.I tak naprawdę najczęściej tu jest diabeł pogrzebany.
Jeśli w komentarzu mamy umieścić jakiś unikatowy tekst, zdjęcie, filmik, na bazie którego dokonana zostanie ocena i wybór zwycięzcy, jest dobrze.Natomiast jeśli, w komentarzu mamy umieścić tekst „biorę udział” „wybieram x, y , z”, który w żaden sposób nie czyni naszej odpowiedzi unikatowej i wówczas wybór zwycięzcy będzie opierał się o ogólną, niczym niesprecyzowaną opinię organizatora wówczas, mamy do czynienia z loterią.
Należy pamiętać, że organizując loterię należy uzyskać zezwolenie właściwego naczelnika Izby Celnej, przygotować regulamin, posiadać stosowne ewidencję oraz wypełniać szereg innych właściwości wskazanych w Ustawie.
Oczywiście trzeba pamiętać, aby konkurs organizowany był zgodnie z zasadami promocji Facebook (które również wprowadzają ograniczenia w zakresie tego rodzaju akcji).
Pozostaje jeszcze jedna kwestia.
PODATKÓW.
Organizatorzy muszą być świadomi, że zgodnie z ustawą podatkową, może ciążyć na nich obowiązek odliczenia podatku, bądź przygotowania odpowiedniego zeznania.
Ale o tym kiedy indziej.
Reklamy

2 thoughts on “Konkurs na Facebooku – ale nie konkurs

    • Misako - matka po japońsku pisze:

      Dokładnie, ale kto by czytał zasady.Niektórzy bloggerzy ratują się linkiem do blogów, to jest jakieś rozwiązanie, niestety pozostałe kwestie kuleją, a „nielegalnych” loterii jest mnóstwo. Czego zapewne niewielu jest świadomych za udział w takiej akcji odpowiada nie tylko organizator ale i uczestnik, mówię tu o odpowiedzialności karno-skarbowej. Ignorantia iuris nocet

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s