DIY, prześcieradło z gumką

Żaden ze mnie Ronaldionio szycia, ale odkąd odkryłam to hobby i zagłębiam się w temacie tym coraz to większą przyjemność w nim odkrywam i staje się ono niemal rutynową, wieczorną rozrywką, o niebo lepszą niż tv czy bezczynne siedzenie.

Szycie to sztuka, ale są rzeczy, które i laik jest w stanie zrobić. Wystarczy tylko chcieć, a uwierzcie mi oglądanie czegoś co wyszło spod własnych rąk jest bezcenne.

Przejdźmy więc do szczegółów.

Jak Uszyć prześcieradło z gumką.

image

Możecie to zrobić ręcznie, choć z maszyną oczywiście jest łatwiej i szybciej.

Co potrzeba:

1. Tkanina.
Na rynku prześcieradła są głównie z jersey, frota czy bawełna (z dodatkiem elastanu). Jako że ostatnio upodobałam sobie dresówkę, moje prześcieradło jest z niej. Jest mięsista, milutka i jakoś tak na zimę wydaje mi się idealna. Jeśli tez zdecydujecie się na dresówkę polecam taka około 230g/m2, cienka tzw. T-shirtowa nie do końca się nadaje, poza tym trzeba ją szyć z podkładem. Co generuje dodatkowa prace. 2. Igła /maszyna

3. Nitka w kolorze tkaniny. Kontrastowa.

4. Gumka – tu mamy do wyboru dwie opcje 1. gumkę na obrębie całego prześcieradła. 2. Gumka na rogach (ok.30cm od rogu powinno wystarczyć). Rozwiązanie 2 pokazuje w tym tutorialu, ale do pierwszego stosuje się te same postanowienia.

No i oczywiście materac (jego wymiary). Więc zaczynamy.

Musimy pamiętać, ze dokonując obmiarów zawsze dodajemy około 2cm na szew (chyba ze mamy owerlok). W naszym przypadku dodamy jeszcze kilka bo mamy zakładkę. Ściągamy miary z materaca, jak na poniższym obrazku (mój materac pasuje do łózka 140×70) :
image

Wycinamy kształt jak na powyższym obrazku.

Zaczynamy od zszycia boków wysokości (niebieskiego z zielonym), wszystkich 4. Jak to zrobimy mamy gotowe prześcieradło tylko bez gumki.

image

Teraz przechodzimy do wszycia gumki. W tym celu tworzymy „tunel”, w który wprowadzimy gumkę. Jeśli wasza tkanina się strzępi rekomenduje taką podwójną zakładkę.  Ja szyłam zakładki od razu z gumką, ale teraz uważam, że łatwiej jest dopiero potem ją agrafką wprowadzić, mniej zachodu.

Robimy pierwszą zakładkę.

image

Następnie i z tej zakładki robimy drugązakładkę.

2 metoda polega na tym, że robicie troszkę większą zakładkę, po czym postrzępioną część wkładacie pod zakładkę.image

Jako, że jestem karcona za fuszerkę przez moją mamę, praktycznie zawsze robię fastrygowanie. Jest ono dodatkową pracą, ale potem ułatwia docelowe szycie. Fastrygowanie polega na tym, że nawlekacie (najlepiej kontrastową) nitkę na igłę i nie wiążecie supełka. Wbijamy igłę w tkaninę i przeciągamy w linii prostej (Ścieg prosty) potem cofamy igłą i znów przeciągamy nitkę w linii prostej . Wbijamy igłę i znów robimy ok.cm ścieg prosty itd.  Jak widzicie nie musi on być idealny.

image image 

  image image

Kiedy dochodzimy do miejsca zszycie wysokości naszego prześcieradła rozkładamy tkaninę jak poniżej, aby nie powstało nam zgrubienie. Można pomóc sobie żelazkiem.image

Jak już zrobimy tunel wprowadzamy do niego gumkę. Przyszywamy u wejścia do tunelu. Przeciągamy (bądź jak ja macie już gumkę w tunelu) jak gumka przejdzie przez cały tunel wyciągamy ją i lekko naciągamy i marszczymy tkaninę. Musicie to zrobić na oko, tak aby tkanina się marszczyła, ale też nie może być za mocno zmarszczona i tworzyć zgrubień po jej ponownym naciągnięciu. Taki efekt powinniście osiągnąć.
image

Robimy tak na całości bądź na 4 rogach.
Jak dobierzemy wystarczającą długość gumki zaszywamy tunel i przyszywamy do jego końca gumkę.

I gotowe 🙂 image

Mam nadzieję, że się przyda 🙂 w razie pytań piszcie i czekam na efekty waszego szycia 🙂

Skomentuj

